De Historische Kring Blaricum is opgericht op 14 mei 1982. Behoud van het Blaricumse erfgoed in een zo compleet mogelijk archief is de doelstelling. Enthousiaste vrijwilligers zijn voortdurend bezig met onderzoek en registratie of dragen de bevindingen uit met lezingen en het periodiek Deelgenoot. In de loop van het bestaan van de Kring is een groot aantal omvangrijke publicaties verschenen; we noemen Het Eeuwboek, Het Hooibergenboek, Groeten uit Mooi Blaricum, waarin opgenomen een selectie van ruim 1.800 originele ansichtkaarten van Blaricum plus een DVD met een groot aantal afbeeldingen van ansichtkaarten die niet in het boek zijn afgedrukt.

Deze website (benaderbaar via www.historischekringblaricum.nl of www.hkblaricum.nl) biedt uitgebreide informatie over de activiteiten, lezingen, actualiteiten, de actualiteitenagenda en meer. Bent u op zoek naar informatie dan kan dat ook via de website.

Adres: Het gebouw van de Kring vindt u aan de Brinklaan 4/A in Blaricum.

Openingstijden:
U bent welkom op woensdag- en zaterdagmiddag van 14.00 uur tot 16.00 uur.

Voorzitter:
J.A.M. Vos
Secretaris:
P. Klaver
Penningmeester:
P.M.A. van den Breemer
Leden:
G.H. Machielse, R.P. Machielse, W. van 't Hull
Ere-lid:
A.J.G. Lindeman
Leden van verdienste:
J. Goes, G.H. Machielse, R.P. Machielse, H. Rigter

Binnen de Historische Kring zijn de volgende werkgroepen aktief:

Dorpslezingen
Deze werkgroep verzorgt de drukbezochte jaarlijkse lezingen over het dorp, haar inwoners en andere dorpse wetenswaardigheden.

Dorpsdocumentatie
De leden van deze werkgroep houden zich voornamelijk bezig met het vastleggen van de hedendaagse situaties in het dorp.

Fotoarchief
Deze werkgroep is verantwoordelijk voor het ontsluiten, beschrijven en indexeren van het bestaande fotomateriaal van de Kring, alsmede voor het kopiëren van ter beschikking gesteld materiaal.

Inventarisatie / Archivering
De leden inventariseren, beschrijven en archiveren de overige materialen van de Kring.

Klederdracht
Deze werkgroep inventariseert klederdracht en verzorgt de inrichting van de opkamer.

Ook organiseert de Historische Kring rondwandelingen door Blaricum. Dit gebeurt onder deskundige leiding van een gids, die onderweg veel vertelt over de gebouwen en vroegere bewoners. Er zijn verschillende routes mogelijk en in overleg kan er een aantrekkelijk programma worden samengesteld. Een mooie gelegenheid voor familiedagen, zakenrelaties en verenigingen om in een ongedwongen sfeer Blaricum beter te leren kennen. De wandeling begint in principe in het gebouw van de Kring aan de Brinklaan, met een kopje koffie, maar kan ook op een locatie naar wens aanvangen. Reserveren is gewenst per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naam: Historische Kring Blaricum

RSIN/fiscaalnummer: 8086.67.580

Bestuur:
J.A.M. Vos, voorzitter
P. Klaver, secretaris
P.M.A. van den Breemer, penningmeester
G.H. Machielse, lid
R.P. Machielse, lid
W. van 't Hull, lid

Beleidsplan
Het beleid is er op gericht de doelstellingen zoals hieronder beschreven op een zo breed mogelijke manier uit te dragen aan de Blaricumse bevolking en aan ieder die geïnteresseerd is.
Dit wordt gedaan door middel van tentoonstellingen, lezingen, dorpswandelingen en het houden van filmavonden en het uitgeven van publicaties en ons periodiek “DEELgenoot”.

Beloningsbeleid
Bestuur en alle medewerkers zijn vrijwilligers. Zij ontvangen geen geldelijke beloning.

De vereniging heeft ten doel:
1. Het onderzoeken, vastleggen en bekendmaken van de geschiedenis van Blaricum en zijn bewoners.
2. Het beschrijven, verwerven, bewaren en conserveren van voorwerpen die voor de geschiedenis van Blaricum van belang zijn.
3. Bescherming van cultureel erfgoed in Blaricum.

Verslag van de uitgeoefende activiteiten
Voor het meest actuele jaarverslag klikt u hier...

Financiële verantwoording
Voor het meest actuele financiële verslag klikt u hier.

U kunt lid worden en het werk van de Historische Kring Blaricum steunen door het onderstaande formulier in te vullen. Net als de meer dan 600 leden die de Kring op dit moment telt, helpt u mee het werk voort te zetten en al die vrijwilligers te motiveren hiermee door te gaan. Ook door het beschikbaar stellen van materiaal als foto's en voorwerpen, steunt u de Kring enorm. Het materiaal krijgt u uiteraard altijd weer terug.

• Het lidmaatschap voor leden wonend in Blaricum is minimaal € 15,- per jaar.

• Woont u buiten Blaricum dan is het lidmaatschap i.v.m. portokosten minimaal € 22,50 per jaar (2021: € 15,00 + € 7,50).

Hogere bedragen zijn vanzelfsprekend meer dan welkom!

IBAN nummer Historische Kring Blaricum: NL76 RABO 0308 4257 07

Lidmaatschap opzeggen? Klik hier