Rondwandeling door Blaricum

De Historische Kring Blaricum organiseert enkele malen per jaar op zaterdag een rondwandeling door Blaricum o.l.v. Frans Ruijter. De eerstkomende dorpswandeling is op zaterdag 6 april 2024. Vertrek vanaf 'Achter de Deel', het onderkomen van de Kring aan de Brinklaan 4a in Blaricum. Start 14.30 uur. Leden gratis; niet-leden € 3. Aanmelden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Blaricum was en is een uniek dorp, met zijn kronkelige weggetjes en verborgen paadjes. Het dorp is rijk aan vele geschiedkundige zaken wat in 1967 heeft geleid tot het verkrijgen van de status van Beschermd Dorpsgezicht voor de dorpskern. Er valt veel te vertellen niet alleen over de oorspronkelijke bewoners, de boeren en hun Erfgooiersschap, maar ook over de vele culturele invloeden van buitenaf die het dorp hebben gemaakt tot wat het nu is. Denk aan de vele kunstschilders, die het dorp letterlijk en figuurlijk anders deden kleuren. Of de Kolonie van Internationale Broederschap (die door de Blaricumse bevolking van toen werd weggezet als ‘blote potenlopers en plantenvreters’) en de schrijvers die hier hun inspiratie opdeden zoals onder andere: Fritzi ten Harmsen van der Beek, Marten Toonder, Victor van Vriesland en Martinus Nijhof.

De Historische Kring geeft u tweemaal per jaar de gelegenheid de geschiedenis te herbeleven, zowel in het voorjaar als in het najaar.

Rondwandeling op verzoek
Naast deze reguliere wandelingen kunt u altijd een wandeling met gids maken bijvoorbeeld vanwege een bruiloft, jubileum, verjaardag of zo maar omdat u het leuk vindt in Blaricum te wonen en er meer van wilt weten. Hiervoor kunt u een afspraak maken met de Historische Kring Blaricum via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wie denkt dat we een ‘BN-er tour’ gaan doen, is bij de Historische Kring Blaricum aan het verkeerde adres. We respecteren ieders privacy. Onze insteek is de historie van het door ons zo geliefde Blaricum.

Kosten
Voor leden van de Historische Kring is de wandeling gratis. Niet leden betalen € 3,-. Na een korte uitleg binnen, onder het genot van een gratis kopje koffie of thee wordt er om 14.30 uur gestart met de wandeling. Omstreeks 16.00 uur zijn we dan weer terug. Bij slecht weer wordt de wandeling vervangen door een lezing in het gebouw van de HKB.

Aanmelden

Gids Frans Ruijter weet zijn toehoorders altijd weer te boeien met mooie verhalen en leuke anekdotes over het wel en wee in Blaricum.

franswandeling 1 kopie