De Historische Kring Blaricum organiseert enkele malen per jaar op zaterdag een rondwandeling door Blaricum o.l.v. Frans Ruijter. De eerstkomende dorpswandeling is op zaterdag 6 april 2024. Vertrek vanaf 'Achter de Deel', het onderkomen van de Kring aan de Brinklaan 4a in Blaricum. Start 14.30 uur. Leden gratis; niet-leden € 3. Aanmelden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

'1942: Blaricum, haar joodse inwoners en hoe het hen verging’.
Publicatie over een belangrijk maar wat ondergesneeuwd stukje Blaricumse geschiedenis, samengesteld door Ron van den Berg aan de hand van lijsten die destijds door de gemeente werden opgesteld.
Het pdf document (104 pagina's) staat op de site van Archief Gooi en Vechtstreek: https://hdl.handle.net/21.12143/301823155

Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van de HKB in mei 2022 hebben wij het boek ‘Vijftig Winters over Blaricum’ van W.G.F. Oversteegen uitgegeven. Gedurende de periode 1908-1958 heeft hij 82 tekeningen gemaakt van Blaricumse boerderijen en huizen. Ook heeft hij deze tekeningen beschreven. Onze leden kunnen het boek gratis afhalen bij de Kring.

In 1971 heeft de Blaricumse beeldhouwer Gradus Lanphen een vier en halve meter hoge eikenboom bewerkt tot een kunstwerk waarop de geschiedenis van de erfgooiers is weergegeven. Dit pronkstuk stond destijds prominent op de grote erfgooiers tentoonstelling in Singer te Laren.

Het Streekarchief beheert een grote serie pasfoto’s uit de gemeente Blaricum die bewaard zijn gebleven in het zogeheten ‘Register van verstrekte paspoorten, 1922-1937‘ uit het archief van de gemeente Blaricum. In de afgelopen jaren heeft Ron van den Berg de mensen op deze foto’s stuk voor stuk opgezocht en de foto’s voorzien van een achtergrondverhaal. Dit overzicht bestaat uit twee delen die u hier aantreft.

Op deze website vindt u informatie over het Blaricums erfgoed en de activiteiten die door de Historische Kring Blaricum worden georganiseerd.
Openingstijden: zaterdags van 14:00 - 16:00 uur. Adres: Brinklaan 4A

Onder de tab 'Verkoop' kunt u ansichtkaarten en boeken bestellen. Onder de tab DEELgenoot kunt u eerdere uitgaven van ons periodiek 'DEELgenoot' als pdf downloaden.

De Historische Kring Blaricum is opgericht in 1982.

'DEELgenoot' is het blad van de Historische Kring Blaricum dat alle leden 3 maal per jaar ontvangen. Om u een indruk te geven kunt u eerder verschenen bladen inzien via onderstaande link.

Bekijk eerder verschenen uitgaves van 'DEELgenoot'.

Medio 2016 is de website BeeldBankBlaricum officieel van start gegaan. De website bevat een uitgebreid fotoarchief over de Blaricumse historie en wordt constant aangevuld. Dit initiatief van de Historische Kring Blaricum is mede mogelijk gemaak door Stichting Promotie Blaricum.

Met ingang van 1 februari 2020 heeft het Streekarchief Gooi en Vechtstreek 'de digitale BEL' (het digitale krantenarchief Blaricum, Eemnes, Laren) op de website staan. Deze is bereikbaar op www.gooienvechthistorisch.nl. U vindt hier behalve Kranten ook informatie over Archieven, Gebouwen, Personen, een Beeldbank en een Bibliotheek met publicaties over de regio.